Poprawna jazda automatem

Jazda automatem to generalnie prosta sprawa. Wrzucamy D (drive) i o nic więcej się nie martwimy. Teoretycznie jest to proste, ale jadąc pierwszy raz samochodem z automatyczną skrzynią biegów możemy się lekko przestraszyć. Poczujemy wtedy niechęć do takiego sposobu zmiany biegów. Najważniejsze jest to, aby powstrzymać odruch jaki mają osoby użytkujące auta z manualną skrzynią biegów. Chodzi o ruch lewej nogi szukającej pedału sprzęgła. Takie zachowanie może się skończyć przypadkowym nadepnięciem na pedał hamulca, a to na pewno nie spodoba się kierowcy jadącemu za nami. Tego typu sytuacje nie napawają optymizmem, ale gdy już poskromimy stare przyzwyczajenia i nasza lewa noga nie będzie robić psikusów, to możemy zacząć zastanawiać się nad znaczeniem poszczególnych znaczków znajdujących się obok drążka zmiany biegów umieszczonych poniżej.

Jazda automatem - infografika
Jazda automatem - infografika nr 2

Jazda automatem - czy to niepotrzebne ryzyko?

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów to trudne pytanie. Wszystko zależy od tego jaki samochodem dysponujemy. To jak z pytaniem czy Fiatem Panda można przyspieszyć poniżej 7 sekund do setki? Pewnie po modyfikacjach tak, ale czy jest on do tego stworzony? NIE.

 

jazda automatem
Jeżdżenie automatami nowej generacji od BMW, to czysta przyjemność.

Tak samo jest z automatycznymi skrzyniami biegów, gdyż są modele z wyższej półki, które mogą spokojnie jeździć jak bolidy – mają wzmacniane skrzynie, specjalne sprzęgła i specjalne oprogramowanie. Pozostałe auta, jeżeli chcą się cieszyć niezawodnością powinny, w miarę możliwości, ograniczać sportowe zapędy. Bezsprzeczne jest to, że unikanie wysokich prędkości obrotowych i prędkości, brak gwałtownych przyśpieszeń oraz wymienianie oleju w skrzyni co około 30-60 tys. kilometrów powinno uchronić nas od kosztownych napraw.

 

Przydatne ciekawostki podczas jazdy automatem

Jazda automatem w BMW to czysta przyjemność
Drążek zmiany biegów w BMW.

W sytuacji kiedy zakopiemy się samochodem, to nie powinniśmy stosować pozycji D (drive) tylko blokowanie do niższego biegu. Najlepszym rozwiązaniem wtedy jest poprosić kogoś, aby nas wyciągnął. Dlaczego? W takich sytuacjach jak głęboki piasek czy śnieg można przegrzać skrzynię, a koszt jej naprawy może czasami przerazić. Profilaktyka jest dużo tańsza. 

Godne uwagi jest to, że podczas ciągnięcia przyczepki w aucie z automatyczną skrzynią biegów potrzebne jest dodatkowe chłodzenie naszej przekładni. Zainstalowanie dodatkowej chłodnicy lub zastosowanie dodatków do automatycznych skrzyń biegów zapewnia nam komfort psychiczny, że skrzynia biegów nas nie zawiedzie.

 

Jeżeli mimo posiadania powyższej wiedzy dalej twierdzisz, że twoja skrzynia biegów działa nieprawidłowo, to zapraszamy do kontaktu. Na pewno znajdziemy rozwiązanie na każdy problem związany ze skrzyniami biegów.

 

Zapraszamy na nasze portale społecznościowe